Reparatie- en Onderhoudscijfers Plugin-Hybride omlaag bijgesteld

Goede Reparatie en Onderhoudscijfers (RO) bepalen is lastig en wordt door veel leasemaatschappijen op een andere manier gedaan. Het is altijd een onderwerp van discussie geweest. Zo’n discussie gaat bijvoorbeeld over of ervaringscijfers. Geven die waarden uit het verleden een goed beeld of goede input geven voor de toekomst?

Reparatie en onderhoudspotAutoDisk berekent al vele jaren alle RO-cijfers van alle auto’s. Er zijn 140 leasemaatschappijen en fleetowners die rekenen met deze waarden en we bepalen voor bijvoorbeeld Athlon er ook een deel van de maandkosten van occasions mee. Naar volle tevredenheid gelukkig, de waarden zijn solide en nauwkeurig.

“In praktijk blijkt de elektromotor marginaal reparatie en onderhoud nodig te hebben”

De laatste jaren merken we echter wel een trend op, waarbij we zien dat de kosten op dit component gestaag dalen. We zien steeds meer leasemaatschappijen onze waarden wat omlaag bijstellen. Voor Plugin-Hybrides (Volvo V60, Mitsubishi Outlander, Volkswagen Golf en Passat GTE) zien we een nog grotere behoefte om met lagere RO-cijfers te werken. De reden: Een belangrijke component van de RO berekening is het totale vermogen van de auto. Bij plugins is dat vermogen structureel hoog. Deze auto’s hebben een normale verbrandingsmotor met normaal vermogen, waar de elektromotor de extra pit geeft en de mogelijkheid om een stukje elektrisch te rijden. In praktijk blijkt de elektromotor marginaal reparatie en onderhoud nodig te hebben, waardoor het vermogen van de elektromotor beter niet meegerekend kan worden bij het bepalen van het Reparatie- en onderhoudscijfers.

Goed nieuws dus voor de leasetarieven!

 

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *